Sunday, November 11, 2007

ستات الحكومه


انهرده نزلت عشان اطلع بدل فاقد للبطاقه بتاعتى
المهم نزلت الساعه9 من البيت ورحت على السجل المدنى ووقفت ادام ست من ستاتنا المبجلين العاملين والمناصرين لقضيه حريه المراءه وعملها وقبل مااتكلم لاحظت ان الشباك اللى قدامها مقفول وهيا اعده هاتك فى السندوتشات اكل تأملتها شويه وبصيت حوليها حسيت ان كلهم قاطعيه وحده شكل واحد الايشارب مبهدل على دماغهم وحالته بلبلاء والبلاه حواجبهم مرفوعين من عند الاطراف ومتقاربين من الداخل ومحفور بينهم بلئجنه والشاكوش علامه ميه وحداشر الانف منفوش لابعد الحدود ليس فقط لشفط الاكسجين بل ايضا لشفط العملاء المقلقين والفم مرسوم علامه قوس لاسفل
وبعدين سمعت صوت ورايا فى الطابو بيقولى انتى هاتفضلى متنحه كتير ماتخلصينا عايزين نشوف مصالحنا فوقت من احلامى اصدى من كوابيسى وفتحت الشباك الزجاج وقلتلها صباح الخير يافندم ردت عليا من غير ماتكلف نفسها مشقه انها تبصلى وراحت قايلالى انتى مش شايفه الشباك مقفول ادامك فتحتيه ليه قلتلها نعم ومنتهى البراءه فى عينى راحت عادت كلامها وقالتلى بعدها اقفلي الشباك قلتلها اقفله ايه انا عايزه اخلص قالتلى لما انا اتنيل افطر ولا انتو على طول متسربعين كده وراحت رازعه الشباك وقافلته وقالت عشر دقايق وتعالو تانى طبعا فضلنا ملطوعين فى الموقف ومماشيناش اللى يطلع من الطابور ينسى انه يدخله تانى المهم خلصت طفح هيا وفتحت وقالت افندم بوشها المكرمش من كتر التكشيره قلتلها على اللى انا عايزاه قالتلى انا عايزه صوره من بطاقتك القديمه قلتلها صوره ازاى وهيا ضايعه اصلا راحت نافخه فى وشى وقالت انتو لازم كده تطلعو عينا وتتعبونا معاكو وكل اللى عملتو دخلت اسمى على الكمبويتر اللى ادامها وداست انتر طلعتلها كل البيانات اللى هيا كانت محتاجاها من البطاقه ياسلام بصراحه تعبتها جدااااا معايا وهيا بتعمل الاجراءات بقى بتكلم صاحبتها على واحده زميلتهم تانيه وبتقولها دى مش ممكن ابدا مابتشتغلش خالص وانا بعملها شغلها اوقات لما انا بقى بيبقى عندى عذر مابتعمليش اى حاجه لالا بجد دى مش شايفه شغلها وملهاش لازمه كانت على لسانى كلمه فاقد الشئ لا يعطيه وكان نفسى اقولها وهيا بتتكلم بس قلت وعلى ايه خلينا احسن مكتومين المهم خلصت ورقى وراحت قافله الشباك وهيا نادت على الفراش بصوتها اللى عامل زى الرعد وقالتله اعملى شاى وقالت للورايا تعالى كمان عشر دقايق وهيا بتتزهق وبتقول الواحد قرف شغل من الصبح طالع عينه للعلم انا كنت اول زبونه اصدى عميله تجلها من العملاء
انا من زمان بقول المفروض الستات دول يأعدو فى بيتهم ويسيبو مكانهم للشباب اللى زى الورد يشتغلو فيه بدل مهم مترصصين لينا على القهاوى والستات تأعدفى بيتها معززه مكرمه بدل مهما متبهدلين(زى مابيقولو)ومبهدلنا معاهم

3 comments:

امة الله said...

عندك حق يا سكر انت اسم على مسمى
دول مش ستات ابدا دول غفر
انا كنت زيك والى يغيظك طلبت منى الموظفه الانثى لفظا فقط هاتيلى بطاقه جدك والنبى اعملها ايه دى جدى من بدايه الخليقه
وحبيت اهزر معاها ورديت ده جدى من ايام ورق البردى تعرفو تقروه
ويارتنى ماتنيلت وهزرت صوتت فى وشى وقالتلى احنا هانهزر
ربنا يخليلنا بطايقنا دانا بقيت اخاف عليها اكتر من الموبيل اصله يتعوض لكن هى لا
معلش طولت عليكى بجد بوست دمه خفيف
ويارب يوفقك

ftafeet said...

هههههههههههه لا دنتى باين عليكى سكر خالص جدك من ايام ورث البردى انا اول مره اسمع الكلمه دى بس حلوه اوى تلاقيها هيا من ايام ورق البردى عشان كده ادايقت بس سيبك انتى انتى نورتينى

3abdelr7man said...

خلينا حقانيين مش ستات الحكومه بس ,, هو الموظفين كلهم تقريبا , بس الستات فعلا مزودينها شويه,,, لا شويتين
وبعدين ده انتي محظوظه جدا جدا جدا انها ردت عليكي .... ده انا رحت ادفع مصاريف الجامعه وواقف علي الشباك اللذيذ اللي كنا عارفينه وقولت ....؟
سلام عليكم ,, مردتش عليا
لو سمحت ,,,, برضه مفيش
يا مدام ,,,, دي تايهه باين
طب ياانسه "لتكون متعقده ولا حاجه" مفيش رد
يا طنط طيب ,,,, تقريبا نايمه
زهقت انا ومشيت ,, بس كانو خمس دقايق لذااااااااذ موت موت موت
علشان تعرفي بس قد ايه محظوظه انتي ,,, بحقد عليكي



حقوق النشر محفوظه

بصوا بقى حقوق الفزلكه و والتفكير والكتابه والنشر ووجع الصوابع على الكى بورد محفوظه
ماشى وقد ازعر من انزر اصدى اعذرمن انذر
سلااااااااااام