Monday, May 19, 2008

انا كده


مش عارفه ليه الناس بتنتقدنى كتير وكل اللى يكلمنى يوقلى انتى طيبه اوى وعلى نياتك ويتخاف عليكى

لييييييييييه ليييييييييييه نفسى افهم


لا خليكى ناصحه كده واعرفى اللى حواليكى بيفكروا ازاى

اولا:::انا مش ساذجه ولا مغفله انا واحده تجاربها بسيطه اوى فى الحياه عشان كده ممكن مفهمش اللى قدامى

او افتكر انه كويس بسرعه واثق فيه ومش معنى انى طيبه وعلى نياتى يبقى ده عيب لا انا مقتنع بنفسى كده وخبرتى مع الناس هاتزيد مع الوقت

منا لازم اغلط علشان اتعلم



ثانيا:::فى ناس بتستغرب اوى انى مرتبطتش قبل كده ولا حبيت ليه يعنى

ويئعدو يقولولى انتى يامعقده يامعنديش احساس يامقبلتش حد كويس

لا لاكده ولاكده ولاكده

انا بحس ان قلبى زى الورقه البيضه واللى هايجى يرتبط بيا ده هايرسم فى الورقه دى ومش عايزه واحد يجى يشغبطلى فى الورقه ويشمى انا عايزاه يرسم فى والرقه دى ارض خضرا ورده وشمس طالعه وسما صافيه وبعد كده يجى اطفال يضحكو ويهيصوا يكملو الرسمه ويخلوها احلى واحلى

لا الورقه اللى بيتشغبط فيها بتترمى ولو قلنا مثلا نمسح الشخبطه دى لا الحب ذى القلم الجاف بيعلم ومش بيروح حتى لو خفيناه بقلم كوركيتر

مكان القلم الكوركيتر بيبقى باين تحت الرسمه الحلوه

وانا مش عايزه حاجه تبوظ رسمتى



ثالثا:::برضه فى ناس بتنتقدنى انى بهزر وبضحك كتير وبأعد اتنطط والعب واهزر وبيقولو عليا مش بتحمل مسئوليه وكل حياتى ضحك وبس

لا انا مجرد واحده مش بتحب النكد مش بحب اشيل فى قلبى هموم انا لسه عندى20 سنه هموم ايه اللى اشيلها دى

وبعدين انا سمعت قبل كده ان اللى بيحب حد ماينفعش يزعله ولا يدايقه وانا بحب نفسى يبقى ادايقها ليه وازعلها ليه



رابعا::: فى ناس بتزعل منى اوى انى مش باعد فى مصر كتير وفى ناس بتكلمنى تقولى ازاى متحبيش تاعدى فى بلدك على مااظن

ان اى حد فيكو لو جتلو فرصه انه يسافر بره هايسافر

تخيلو بقى انى انا اللى متربيه بره اعمل ايه



بس كده خلاص انا حبيت اقول الكلمتين دول علشان الناس تفهمنى كويس ومحدش يقول عليا ساذجه او معقده او مش بتحمل مسئوليه تانى

انا بحب نفسى كده ومقتنعه بيها كده

وعارفه انى كويسه كده



26 comments:

Ahmed Al-Sabbagh said...

حجز اول تعليق

هقرا واجى تانى

Ahmed Al-Sabbagh said...

همممممم

ايوة فى ناس بتقولك بتقعدى برة مصر اكتر ما بتقعدى فى مصر

فى مانع ؟

ومطلوبة فورا داخل القطر المصرى

ووحشتينا كمان

احمد

رئيس جمهوريه نفسى said...

كونى نفسك اوعى تتغيرى علشان ترضى الناس وسافرى فى السفر سبع فوائد والى بيقولك السفر بره مصر كتير ليه انا عن نفسى بتمنى فرصه بره مصر ولو رجعت يبقى قابلينى

Unknown said...

حبيبتى انتى كدة صح جدا جدا جدا جداااااااااااااااااااا

بجد والله

استمرى كدة بجد .. انا كنت زيك كدة ولازلت وكان ناس كتيرة جدا يقولوا انى غلط زى مابيقولوا عليكى كدة بالظبط .. بس فى الاخر الحمد لله .. طلعت صح وبفضل الله والحمد لله رب العالمين ربنا أكرمنى جامد اوى يمكن لأنى اتقيته فى نفسى جامد

الحمد لله رب العالمين ياربنا لك الحمد

ماتضيقيش وافضلى حبى نفسك وحافظى عليها حبيبتى

سلام عليكم

قوس قزح said...

انتى بتفكرنى بابنى لما بقعد اقوله كده حرام و لازم تعمل الحلال علشان ربنا ميزعلش منك يرد يقولى انا يا ماما لسه صفحتى بيضا مش ربنا قال انه بيحب الاطفال و مش بيكتب لهم ذنوب الا لما يكبروا

من حق نفسك عليكى انكى تعملى اللى هى عايزاه بدام صح و مش غلط
اما الناس دول مش هيعجبهم صحك او غلطك و لو عملتى العكس هيقولوا بردو لكى كلام انك غريبة و خبيثة و لكى علاقات و مش طموحة و حاجات كتير

اسمعى كلام قلبك و عقلك المهم يكون صح من ناحية الدين و عاداتنا كعرب غير كده انتى حرة فيما تفعلين

تحياتى

Desert cat said...

بصى يا نونا
طالما انتى شايفه ان جواكى قناعه شخصية بانك مش بتخطأى فى حق حد
يبقى متجيش على نفسك علشان حد تانى مهما اتقال بقى
عيش وفرفش كدا يا جميل
تحياتى

sebofy7alo said...

جميل جدا إننا نسمع للأخرين ولكن شخصيتك وثقتك في نفسك هي اللي بتقرر أي قرار تقدري تخدية وأنت متأكدة أنة صح.
اقصد من كلامي خليكي زي ماقال
ياسر عرفات
(يا جبل ما يهزك ريح)1

وبعدين انا بحب الرسم أوي والتلوين كمان(ههههههههه)2
وبعدين تعالي هنا أنت أزاي تسيبي مذكرتك وتيجي هنا دلوقتي يالا أمشي شوفي مذكرتك لازم تطلعي الأولى
وبالتوفيق
سلام يا جميل

مــحــمــد said...

امممممممممم .. انا مش فاهم حاجه ومش عارف جيت هنا ازاى كمان .. يله سلام عليكم بس هجى تانى لما افوق .. ده وعد منى

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

خليكي كدة ماتتغيريش
التغييير له أوانه

mostafa rayan said...

انتي بتحبي نفسك كدة واحنا كمان بنحبك كدة ويارب دايما تفضلي كدة لأن بصراحة مافيش احسن من كدة
وسلام بقي علي كدة

mostafa rayan said...
This comment has been removed by the author.
Dr. Ibrahim said...

كل واحد أعلم بشئون حياته
بس برده لازم نتقبل نصائح الأخرين بالحكمة والتأنى

د/هيما

HERO said...

عجبني قوي وصفك للحب والورقة والقلم الجاف بجد رومانسية جدا
وبعدين طالما انتي راضية عن نفسك خلاص يبقى سيبك من كلام الناس المهم انك متزعليش حد منك وتبقي مستريحة نفسيا وده المهم
انا اول مرة ازورك ومش هتكون الاخيرة ان شاء الله

تحياتي

amraction said...

انا بحس ان قلبى زى الورقه البيضه واللى هايجى يرتبط بيا ده هايرسم فى الورقه دى ومش عايزه واحد يجى يشغبطلى فى الورقه ويشمى انا عايزاه يرسم فى والرقه دى ارض خضرا ورده وشمس طالعه وسما صافيه وبعد كده يجى اطفال يضحكو ويهيصوا يكملو الرسمه ويخلوها احلى واحلى


لا الورقه اللى بيتشغبط فيها بتترمى ولو قلنا مثلا نمسح الشخبطه دى لا الحب ذى القلم الجاف بيعلم ومش بيروح حتى لو خفيناه بقلم كوركيتر


مكان القلم الكوركيتر بيبقى باين تحت الرسمه الحلوه


وانا مش عايزه حاجه تبوظ رسمتى

البت فتفوته بقت شاعره من ورانا يا جدعان.. اظاهر ان المذاكره للامتحانات بتجيب البدع.. بيييس ياقمر

بص يا جميل.. خليك زى ما انت ابيض..مفيش احسن من كده.. بس خليك ابيض لئيم.. ورقه ما ينفعش ينكتب عليها الا بالحبر السرى

ابو على said...

هههههههههههههه
فكرتينى بفيلم زمان بتاع اسماعيل يس
كان بيقوله فيه خديجه هانم على نياتو
ههههههههههههههههه
سيبك
المهم بس الحكايه مش حكايهقله خبره او الكلام دا
المثل بيقولك من عاشر القوم اربعين يوم صار منهم
وانتى بقى ليكى حساسيه ف التعامل مع الناس الى بقت بالطبع بعيده عنك
لكن انا واثق انك لبلب بره وبتتكلمى احسن من كوندليزا رايس
ويا ستى الحته الى تعجبك اقعدى فيها هنا او بره
الرجل هاتدب مطرح ماتحب
خلى بالك اانا جايلك ومعايا امثال شعبيه كتير عشان تحفضيها
بس واحده واحده عليكى
دا اول يوم ف الكورس
ومفيش حاجه ببلاش طبعا:p
تحياتى

Hossam Nasr said...

ساعات قليلة لنتحد ولو لدقيقة
الساعة الرابعة عصراً نرسل رسالتنا الأخيرة
http://kawlansadida.blogspot.com/2008/05/blog-post_24.html

26.05.2008

FaceMoon said...

الناس اللى بتتطلب منك تيجى مصر اكيد ناس بتحبك وانتى وحشاها اوى المفروض دة يفرحك مش تزعلى منة يعنى شوية فى مصر وشوية برة عشان اللى بيحبوكى برضة
وبرضة الناس اللى بتنتقدك وبتقول انك طيبة هما بس خايفين عليكى بس خليكى واثقة فى نفسك وبدال حاسة انك مش بتعملى حاجة غلط يبقى خلاص
وكل كلامك عن الحب صح وانا معاكى فى رأيك خلى بالك على قلبك اوى وادية للى يستاهلة وربنا يوفقك
تحياتى

مدحت محمد said...

عارفة

انا عاجبنى اوى لما قلتى ورقة بيضة

ومش هخلى حد يشخبط عليها غير خطيبىى

انتى كدة استحالة تكونى ساذجة يابنتى

سورى اللى قاللك كدة هو اللى ساذج

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

مش عيب انك تبقى خام انا كمان كدة
وكنت بحس انى مطهدة والناس ممكن تتضحك على بس دلوقت تاقلمت مع نفسى
ومش عيب انك ماحبتيش قبل كدة عشان اكيد بتخافى على قلبك اوى
تحياتى لكى

Razi Soliman said...

الحب ذى القلم الجاف بيعلم ومش بيروح حتى لو خفيناه بقلم كوركيتر


مكان القلم الكوركيتر بيبقى باين تحت الرسمه الحلوه
==============================
الجملة دى عجبتنى اوى بجد
كونى نفسك وماتكونيش حد تانى وماتزعليش منك ولا من نفسك
دمتى اجمل فتفوته
الى اقرب لقاء
رازى

ftafeet said...

انا اسفه بجد ياجماعه انى مش بعرف ارد على الكومنتات بس بجد غصب عنى الامتحنات قتلانى ادعولى بقى


nonaaaa

ftafeet said...
This comment has been removed by the author.
كراكيب said...

بصي.. انا شايفة ان اي حد لو حاول يعمل حد تاني علشان خاطر ناس مهما كانوا الناس يهموكي او لا فده مش تمام خالص لانك مش هتبقي صادقة ساعتها وانا شايفة ان احسن بنت في الدنيا هي البنت الحقيقية
وبعدين وانا بقرالك حسيت انك مدايقة وبتطلعي الكلام ده من غيظك من الناس اللي بيتدخلوا في شخصيتك وهما مش واخدين بالهم انها شخصيتك انتي وبس انتي اللي تحددي عايزاها تبقى ازاي

كوني نفسك وبس...... اشطاط كدة

Ghada , Rofayda said...

يقول احد الحكماء افعل ماهو صحيح ثم ادر ظهرك لكل نقد سخيف

وبعدين اللي له الفلفسه العاليه واللي يقول الكلام ده عمره ما هيبقى ساذج

اول مره ادخل مدونتك بس مش الاخيره ان شااااء الله

تحياااااااتي

دمت بخير

Yuri Eisenheim said...

شكل الموضوع دا قديم

بس مش مهم هرد بردو اصل انتى زى ما تكونى بتتكلمى عنى او عن شخصيتى

صحيح انا بعانى من نفس الحاجات مع الناس

بس انتى مش بتعملى حاجه غلط يبقى انتى صح

وخليكى زى ما انتى ما تتغيريش

بس كدا بكل بساطه
yuri

Unknown said...
This comment has been removed by the author.


حقوق النشر محفوظه

بصوا بقى حقوق الفزلكه و والتفكير والكتابه والنشر ووجع الصوابع على الكى بورد محفوظه
ماشى وقد ازعر من انزر اصدى اعذرمن انذر
سلااااااااااام