Tuesday, March 25, 2008

سورى يامصر مش حساكى





بجد مش حاسه بيكى ولا بيهمنى اللى بيحصل فيكى


لا ياجماعه انا مش بكرهها بالعكس اناعادى وانا مش جنسيتى حاجه تانيه لا انا مصريه


ابويا من روض الفرج وامى من القليوبيه

بس عمرى ماعشت فيها محستش بيها مابفهمش حاجه فيها


مش عارفه عيبى ولا عيب مين؟؟؟؟؟:::::::::



انا افتكر انى كنت فى اولى ابتدائى بره مصر ومكنتش بنزل مصر غير كل فين وفين فى الاجازات شهر وارجع تانى



فاطبيعى انى ماشوفش اى حاجه وحشه فيها لانها كانت بتبقى كلها ترفيه



ولما نزلت ادرس فى مصر بعد كده برضه ماحستش بيها لانى يادوبك بأعد فى مصر كام شهرالدراسه وبعدين اسافر تانى

وحتى فى الكام شهر اللى بأعدهم هنا فى مصر مش حاسه بحاجه بروح احسن اماكن اتفسح فيها العربيه تحت امرى مش بتبهدل



افتكر انى كنت واقفه مره فى الشارع جنب ماما بنشترى حاجات لقيت اتنين ستات بيتكلمو مع بعض وواحده بتقول للتانيه كيلو البصل بقى بخمسه جنيه وازازه الزيت بقت بعشره جنيه



والله انا مفهمتش ساعتها هيا بتقول كده فرحانه ولا زعلانه معرفتش ان دى حاجه غاليه عليهم لما سألت ماما قالتلى لا طبعااااا غالى جدااااااا ربنا يكون فى عونهم ويرزقهم برزق عيالهم


بس بجد استغربت اوى اوى خمسه جنيه كتير اوى للدرجه دى خمسه جنيه مش عارفه ليه محستش انها غاليه وحسيت انى غريبه اووووووووووى عن البلد دى معقوله معقوله مش عارفه اى حاجه كده



طيب انا متكلمتش هنا عن ازمه العيش مش عشان مثلا انا لقيت ناس كتير بيتكلمو عنها لا علشان انا اصلا مكنتش حاسه بيها نهائى


انا لما ببعت البواب يجيب عيش بيروح يجبلى بسرعه ومش بيتأخر وكنت بستغرب اوى ازمه ايه اللى بيتكلمو عنها مهو الراجل بيروح يجبلى بسرعه اهه



سئلت ماما برضه قالتلى العيش بتاع الفرن غير اللى احنا بنجيبه اللى عليه الازمه العيش المدعم قلت يااااااااااااااه انا غبيه للدرجه دى معقوله مكنتش حاسه بكده


حسيت انى عايشه انا واصحابى فى عالم تانى مع نفسنا مش عارفين ايه اللى بيحصل حوالينا انا بجد مابتديتش اخد بالى من مصر الا لما دخلت عالم التدوين ابتديت افتح عينى على اللى بيحصل

لدرجه انى مش فاكره انا كنت قبل كده عامله ازاى فعلاقتى ببلدى


بس للاسف عندى برود من ناحيتها مش قادره احس بيها لحد دلوقتى بخاف من شوارعها بخاف من ناسها وبالذات بعد اللى عرفته والمشاكل اللى بتحصل فيها


بتجيلى اوقات كتير بهرب منها وبسيبها وبنزل بس على امتحاناتى علشان مش قادره اعد فيها مابصدق بابا يقولى تعالى اعدى معايا بوافق من غير تردد


لانى بمعنى بسيط مش بحس بالاستقرار هنا خالص مش حاسه ان ده بيتى وان دى اوضتى وان ده الشارع اللى انا ساكنه فيه وان دى منطقتى لا بحس ان مجرد حاله مؤقته لسبب الدراسه وبس



نفسى احبها اوى نفسى احس بيها وابقى زى ناس كتير بحبها وبحس بيها وبخاف عليها واحس انى منها


حاسه دلوقتى انى تايهه



معايا الجنسيه المصريه ومش منتميه لبلدى ولا حاسه بيها


ومنتميه للامارات وحاسه بيها ومش معايا جنسيتها


طيب انا منين بقى طول عمرى اعرف ان الوطن هو اللى الانسان بينتمى ليه وبيحس بالاستقرار فيه




طيب وبعدين انا كده ماليش وطن ماليش مكان



بجد بجد الموضوع ده تعبنى جداااااااااااا ومش عارفه اعمل ايه مش عارفه غلطت مين؟؟





انا دلوقتى هسافر تانى احتمال اجى واحتمال مرجعش تانى



بس نفسى اجى لوحدى اجى وانا عايزه كده مش علشان حاجه

علشان وحشتنى علشان حبتها علشان خوفت عليها ومقدرتش على بعدهااا



بس لحد دلوقتى انا اسفه يامصر بجد مش حساكى

36 comments:

Desert cat said...

اولا انتى وصفى احساسك وعبرتى عن رايك وده حقك
الازمات اللى موجودة فى البلد انتى مش حساها يا نونا علشان اتعودتى على مستوى عيشه تانى وفى مكان تانى
انما هنا اللى يحسها اللى عايشين هنا
وبالتالى حتى لو ساتقريتى كمان مش هتحسى بالامان لانك مجربتيش فيها الامان من اول ما جيتى بتسمعى عن حوادث وسرقه واغتصاب
بس مصر مش وحشة اوى كدا هى فيها جانب حلو اوى وفيها طاقة نور لان زى ما فى ناس اشرار ومرتشين ومغتصبين وفاسدين فيها ناس طيبة اوى والنظرة فى عنيهم بترجعك لورا 100 سنة
ان شاء الله يا حبيبتى تحسى بالامان وتلاقى نفسك فى المكان اللى تحبيه
تحياتى ليكى يا نونا

رئيس جمهوريه نفسى said...

اول زياره للمدونه بتعتك فى بوست لخص كتير من مشكلات مصر
اولا اغترابك عن مصر مش جاى نتيجه سفرك بره مصر وتربيتك فى الخارج لا دى مشكله بيعانى منها مصريين كتير موجودين فى مصر بس مش لقيين حيز للحركه او المشاركه فى همومها وحلها وده عامل اغتراب ليهم
سافرى وان شاء الله حترجعى تانى وحتكون مصر احسن بكتير لانى دوام الحال من المحال

أسما said...

Dear, we r all alienated from our home country, and sometimes from ourselves. U have to know the people of ur country, get down to the streets, mix with people, listen to them, 7ata beta3 3aseer el 2asab, it'll get u closer to ur place. God help u, and all of us. But it's a good sign that u started to know ur problem, and i'm sure u'll fix it, we 7at7eby masr 2aaaaaaaaaaaaad el gazar, cuz egypt is really to b loved. Tero7y we terga3y besalama ya fatfootet alby.

صوت من مصر said...

يا نونا بجد روحى هناك وسافرى واتكدى انك هترجعى ؟ تانى وافتكرى كلامى
اوك

sebofy7alo said...

أولا :أسلوبك جميل أوي في تعبيرك عن أحساسك.
ثانيا :مصر دي قدرنا اللي مش حنعرف نغيرة .
ثالثا ودة الأهم الخلفية مصعبة القراءة أوي بجاهد من أجل القراءة ومازلت بحاول
تحياتي ليكي ولأخوكي

صاحب المضيفة said...

مكن يكون التدوين بداية الخروج من الحالة دي


واللي انتي فيه يستوجب حاجه واحده ومهمة جدا

شكر النعم اللي انتي فيها


وعلشان تعرفيها يبقى كنتي لازم تشوفي الناحية التاني

وانتي كده شوفتيها


يارب تكون الفكرة وصلت



تحياتي

كلبوزة لكن سمباتيك said...

احييكي على صراحتك
و انا حاسة باللي بتقوليه جدا

تحياتي

ftafeet said...

حنان ازيك ياقطتى منورانى

ايوه انا بظبط زى مابتقولى كده البلد فى ملكوت وانا فى ملكوت تاااااااااانى خالص

بس انا بقى مشفتشالطيبه اللى انتى بتقولى عليها دى خااالص بجد فى عين اى حد ممكن علشان انا اصلا خايفه منهم

يارب احس بالامان زى مابتقولى كده من بوئك لباب السما


نوناااااا

ftafeet said...

رئيس جمهوريه نفسى

نورتنى واسعدتنى جدااا بمرورك

بس انا مشكلتى انى بحب الامارات اوى اوى

بدايق عشانها لما بيحصل فيها حاجه ببقى قلقانه عليها بب4قى فرحانه فى اعيدها عارف ازاى ببقى حاسه بكل حاجه المفروض احسها ناحيه بلدى

مكنتش اعرف ان فى ناس اعدين ومش حاسين ببلدهم برضه طيب انا لاقيه بلد تانيه احبها هما بقى يحبوا ايه يحسوا بايه لا بجد ربنا يكون فى عونكو
وان شاء الله يتعدل حال مصر واقدر احبها


نونااااا

ftafeet said...

Isolde

ميرسى ليكى اوى على مرورك

بس والله انا حاولت انزل واروح واجى بس مشش قادره اتأقلم مشكلتى انى مش عارفه اتأقلم مع الوضع هنا
بخاف من الناس اوى

عادى بقى بس وعد يوم مااحب مصر هاحبها اد الجزر

ftafeet said...

صوت من مصر

محمد

انا هسافر اوك وهارجع تانى علشان امتحناتى مش عشان حاجه

انا بقى نفسى انزل علشان ابقى عايزه انزل اعد فى مصر مش عشان امتحناتى فهمتنى

ومش هانسى الجزر الاحمر(بسيحلك)؟ وانا جايه من هناك


نوناااا

ftafeet said...

سيبو فى حاله

نورتنى ويارب تكون المودنه عجبتك ومعلش على صعوبه القرايه هابقى احاول اغير الخلفيه اللى مدايقاك دى انت تأمر



وميرسى جداااااااا على مجاملتك ان اسلوبى حلو بجد اتبسط


وانا عارفه ان مصر قدرنا بس صدقنى ممكن نغيره
انا عن نفسى لحد دلوقتى مغيراه وبايدى اغيره طول عمرى بس انا مش عايزه كده



نونااا

ftafeet said...

صاحب المضيفه

شكراااااا على تعليقك

بس انا والله بسكر ربنا على طول على النعم دى

بس زى منتا قلت انى لازم اشوف اللناحيه التانيه وانا شوفتها وخوفتنى اوى وخضتنى اوى ورعبتنى جدااااا وخلتنى اول حاجه افكر فيها انى هاسيبها عرفت


نوناااااا

ftafeet said...

سمباتييييك وحشتينى جدااا بقالك غايبه فتره عنى ومش بتيجى
بس بجد نورتينى اوى


وميرسى على تشجيعك ليا وتعليقك الحلو ده


نوناااااا

حنة said...

يا بنتي خوفتيني قوي
اصل انا عاوزة اسافر الامارات وطبعا هاخد ولادي
وبصراحة مش عاوزاهم يحسوا احساسك ده
بس بصراحة انتي عندك انتماء اختياري للامرات ، زي كده ما فيه اجانب بييجوا مصر يحبوها ويقرروا يعيشوا فيها ، وتبقى بلدهم .. انتي ما جربتيش تدخلي حياة الناس في مصر
عموما نورتينا الحبة دول

مدحت محمد said...

فى مثل بيقول
البعيد عن العين بعيد عن القلب
ممكن ده يكون السبب
والله اعلم
تحياتى

محاولة لكسر الصمت said...

فتافيت......بجد الموضوع ده عجبني جدا....بس استغربت اوي من كلامك..لأني أنا كمان كنت عايشة بره مصر بس تعرفي أنا بعشق تراب البلد دي...وببكي بالدموع لما أحس إنها بتضيع مني...مش مسألة عشت فيها ولا لأ بس دي حاجة جوايا....... أما حكاية اني أحس بالناس الفقراء...فمتهيالي اني مش لازم أوي أعيش ظروفهم عشان أحس بيهم...يعني زي ما بتقولي العيش بيجيلنا لحد البيت...بس برضه بحس ان الحياة صعبة...لكن وبعيدا عن العيش أنا لما ببكي ببكي عشان بحس ان كرامتي ضاعت مني في بلدي...طيب هلاقيها فين...بس تعرفي أنا متأكده إنك بتحبي البلد أوي بس يمكن البعد هوة اللي مش محسسك بحبك ده...
مدونتك جميلة...مبروك على المدونة الجديدة..وعقبال ما تكتشفي انك بجد بتتموووتي في مصر..

ftafeet said...

نورتينى ياحنه
متخفيش وخدى اولادك معاكى بس متبعدهمش عن واقع بلدهم علشان لما ينزلو فى يوم من الايام مايتصدموش فيها ومايحسوش ان فى بلد احسن منها
على طول حسسيهم انهم فى مصر علشان ميحصلش برود من ناحيتها وينسوها

واللى عندى ده مش اختيارى دى حاجه غصب عنى بجد لانى بحاول احس بمصر ومش قادره او مش عارفه لان اللى حوليا زيى بظبط



نوناااا

ftafeet said...

مدحت محمد
ياااااااااه انت كده جبت من الاخر مصر طول عمرها بعيده عن عينى فعلشان كده مدخلتش قلبى

بتقول حكم يامدحت



نونااااا

ftafeet said...

دواير
نةرتى البلوج

بس تلاقيكى مش زيى لسبب ان اكيد كان فى حد بيحببك فيها او كان فى كلام عليها حواليكى خلاكى واخده بالك منها وفى بالك
انا دلوقتى اعده فيها ومش بعرف حاجه عنها ولا حتى اللى حوليا بيفكرو يتكلمو عنها ومش بسمع من النا غير انهم مدايقين منها قوليلى انتى بقى احبها امتى

وانا لعلمك مرحتش ولا حته فى مصر من اللى الكل بيتكلم عنها دى
وبيقول الحضاره والعراقه والنيل والكلام ده كله

انا مشفتوش اكتر من كليتى بروحها وبرجع على البيت ولو خرجت مثلااااا بروح اى حته نأعد فيها ومافيش حد بيشجعنى انه يروح معايا ونتفرج عرفتى بقى


نوناااا

انين الحزن said...

فتافيت كلام


كل الاحساس ده ويبقي فتافيت
انتي احساسك بتعرفي توصليه حلو اوي

مصر حلوة وفيها ناس كويسه اوي وطيبين
سيبكك انتي من الحكومه بقه الا عايزة حريقه دي

بس كفايه في مصر ناسها الطيبيبن
انتي هترجي ان شاء الله والمره الا هترجعي فيها هتكون مصر وحشتك
انا احساه بكده
عليف فكره انا اول مره اعرف ان البصل بقه ب5 جنيه
محدش قالي

اه نسيت اقولك اني دي اول زياره وهاجي علي طول
ماشي
سلاموووووووووووز
وزة

محاولة لكسر الصمت said...

نونا........ولا يهمك يا ستي أشري انتي بس وأنا مستعدة أروح معاكي أي مكان...

صوت من مصر said...

اول حاجه لازم اسال عليكى واقولك انتى عامله ايه تمام واسالى علينا من دبى ومتنسيش الجزر الاحمر تمام
تانى حاجه فين البوست بتاع دبى القاهره ؟
بجد عايز اشوفه

سهر الليالى said...

بصراحة مقدرش ألومك فى أحساسك دة بالعكس أنا متعاطفة معاكى جدا لأنى وصلنى أحساسك اللى أنتى تقصديه

فعلا زى ما بيقولو فى الأفلام هى الأم اللى بتولد ولا الأم اللى بتربى أعتقد هى دى مشكلتك

بجد قلبى معاكى بس عارفة أنا كمان التدوين فتح عنيا على مصر أكتر بالرغم أنى عمرى ما طلعت براها حتى مدينتى اسكندرية برضو حبيتها اكتر من بعد ما دخلت عالم التدوين

متحزنيش وسبيها على الله والحمد لله على كل شىء متعرفيش الخير فين

تحياتى
سهر الليالى

ftafeet said...

انين الحزن

ميرسى على تعليقك اوى

وان شاء الله هاحس بيها فى يوم من الايام واى خدمه ياستى عرفناكى ان البصل ب5 جنيه

وانا مبسوطه ان المدونه عجبتك بجد وهاستنىاشوفك على طول

.............

دواير
ربنا يخليكى ليا يارب هابقى اتفسح معاكى ونبى ماهسيبك انا بتلكك اصلا

ftafeet said...

ميرسى يامحمد على سؤالك ومش هانسى الجزر
انا بس مستنيه ارتب البوست واحطه اوك

ftafeet said...

سهر الليالى
ميرسى على تعليقك
اوى
وميرسى انك فهمتينى وحسيتى بيا
وان شاء الله خير زى مانتى بتقولى

همس الاحباب said...

انتى عبرتى عن مشاعرك بمنتهى الصدق والوضوح وما فيش لوم عليكى
بس احنا مع الاسف عشنا فى مصر وتربينا فيها وبنحبها وبنمووت فيها مهما بتعمل فينا لانها قدرنا وعايشين فيه
انتى عايشة فى الامارات وانا باعتبرك انك محظوظة لانك فى بلد فعلا جميل وناسه زى الفل يخليكى تحبى البلد وتتمنى تعيشى فيها على طول
تحياتى وربنا يوفقك
بس برده حنينك لمصر ايرجعك تانى وتانى

حاسوباتيه said...

عارفه للاسف انا زيك بالظبط لاني كمان كنت في ابوظبي وعشت طول حياتي هناك وجيت مصر للدراسه ونفسي بجد احس بيها ساعات بحس اني بحبها قوي وساعات يبكون نفسي اسافر ومارجعش ماعرفش بس بجد نفسي اشوفها جميله ونفسي احبها من قلبي وبوست جميل ومش هيحس بيه غير الي زينا

مطرح ما ترسى....دقلها said...

فعلا احنا مش حاسين باللى احنا فيه عشان ما بنشوفش اماكن تانية

مصر حلوة
بس فيه احلى بكتير
واحنا عاوزين نعيش فى نضافة

المهم خدى باللك بقى من السمك المأسوف على شبابه واللى كل شوية يروح فى شربة ميه

تحياتى على المدونة الجميلة

ftafeet said...

همس الاحباب شرفتينى بزيارتك للبلوج
وميرسى اوى على الكمونت الجميل ده
ويارب تشوفى مصر احسن بلد فى الدنيا

..............

ftafeet said...

حاسوبتيه

منوره والله وعلى فكره عايزه اقولك ان البلوج بتاعك عجبنى اوى

والحمد لله انى لقيت حد زيى حاسس باللى انا حساه


نوناااا

ftafeet said...

مطرح ماترسى دقلها
يااااااه اسم البلوج بتاعك عجبنى جداااا

ومنور عندى وميرسى على الكومنت بتاعك اوى


ومن عنيا هاخد بالى من السمك ده لو جبت تانى يعنى

Soooo said...

الموقف ده نفس الموقف اللي حصلي وانا لسه نازل مصر وانا في اولى اعدادي .. وكنت طول عمري متربي في السعوديه
ماكنتش حاسس بأي حاجه
لغاية لما ابتديت اكتسب اصدقاء من كل الفئات
ابتديت اروح الاماكن الشعبيه
ابتديت اشوف العيال وهم بيلعبو بظو .. والبظو ده عباره عن نواية الدوم وبيلفو حواليها دوباره ويرموها في الارض واللي بتاعته تلف اكتر يبقى هو الكسبان
لعبت بلي وحنجله وخمسه مليم وكهربا
ابتديت اشوف حاجات ماكنتش شايفها
وتصدقي بالله
حبيت مصر بعدها اكتر من حبي للحياه اللي انا كنت مغيب فيها عن الوعي

مش هقدر اقولك غير ترجعي مصر بالسلامه
ولما ترجعي ان شاء الله
اتعلمي تبقي مصريه
مش معنى كلامي انك مصريه
بالعكس
انتي مصريه ابا عن جد
بس لسه ماعرفتيش ده




سلامووووووووووز

خايف من الحقيقة said...

هتفق معاكي في حاجات واختلف في حاجات
لكن انا مقدر جدا مشاعرك وبناء عن تجربة شخصية
لان انا اتربيت في السعوديه
وكمان زوجتي اتولدت واتربت في الخليج
وايام الجامعه كان الناس ميعرفوش انها مصريه وكانت مبتفضلش العيشة في مصر خالص( مبتفضلش لفظ مهذب) بس بعد الجواز والعيشة في مصر عشر سنين جينا الخليج تاني
ومش هتصدقي
بتحلم كل يوم بلحظة تشوف فيها مصر
وبنبكي كل يوم على حال بلدنا بس بنحبها قوي
وعاوز ااكد ان الحب للوطن شعور فطري اولا واحساس ومشاركة
ومش لازم نكون فقرا عشان نحس بالفقير وكمان مش لازم نكون فيها عشان نحبها
والحب مش بالرغبة بقدر ما هو احساس تنميه المشاركة
تحياتي
وصدقيني انتي بتحبيها ومش عارفه انك بتحبيها ولا عارفه تحسي بحبك ليها بس بتحبيها

Anonymous said...

اول زياره ليا للبلوج الطيف دا ... بجد احييكى عليه يا نونا
كلامك واحاسيسك وصلتلنا قوى ... اكيد دا غصب عنك
ربنا معاكى وعلى فكره كل ما تعيشى فيها وتندمجى مع اهلها اكتر كل ما تحبيها اكتر



حقوق النشر محفوظه

بصوا بقى حقوق الفزلكه و والتفكير والكتابه والنشر ووجع الصوابع على الكى بورد محفوظه
ماشى وقد ازعر من انزر اصدى اعذرمن انذر
سلااااااااااام