Tuesday, April 1, 2008

كلام فى الحب


الكلام.......... هو اقل درجه فى المشاعر وفى التعبير عن حراره الحب

ويعتبر الشئ العادى لان كل الناس يبتكلمو فى الحب وعن الحب واللى معندوش خبره فى الكلام ومش بيعرف يعبر عن احساسه يابيقول كلام سمعه فى اغنيه يا بيقول كلام قراه فى شعر وده برضه زى ماقلت عادى ومعروف

بس فى حاجات فى الحب بتبقى احسن من الكلام مليون مره

لان الكلام بيتحفظ وبيتعاد وكمان مابيلزمش حد بعلاقه او يأكد الحب

لكن فى لحظات فى الحب بتخلى الواحد ملتزم اكتر بيه مثلا نظره من العين فى لحظه صدق حقيقه

بيقف فيها الزمن ساعتها دى لحظه متتعوضش ومش بتتسنى لان محدش يقدر ياخد عين حد يبص او يحس بيها

اوقات كمان بيحس بلحظه حنين ماينفعش يعبر عنها اى كلام فى الدنيا دى وكل اللى بنقدر نعمله ساعتها اننا نحس وبس

وممكن تعدى علينا لحظات اشتياق لحبيبنا مايبقاش قدمنا غير اننا ممكن نتصل بيه نسمع صوته من غير مانتكلم بس يبقى كفايه علينا اننا سمعنا وته وبتعدى علينا لحظات غيره ومابتعبرش عنها غير نظره العين وتعبريات وشنا

لان الكلام فى اللحظات دى غالبا ما بيزعل حد من الطرفين

بس الاحسايس دى كلها بتيجى وبتكبر عن طريق حاجه واحده بس سلوك حبيبك اللى قدامك معاك

هو اللى يقدر يخليك تحس بكده او تحس ببرود وفتور نحيته


وبما انى سه جديده فى الموضوع ده كل اللى اعرفه انى مزعلش حبيبى واعمل اى حاجه هو عايزها لانه بيبقى شايف الموضوع من نظره تانيه غير نظرتى ليه واكيد هايبقى خايف عليا ومش عايز يئذينى

لو مش عايزنى اكلم حد معين بيبقى ياهو شايف فيه حاجه يااما هو غيران عليا ومش عايزنى اكلم حد غيره وده من حقه زى مهوا من حقى انى اعمل كده معاه لاننا ساعتها مش بنبقى عايزين غير بعض وبس

ونهتم ببعض ونحب بعض ونراعى ربنا فى علاقتنا واستحمله ويستحملنى


بس فى ناس بتموت الاحساس ده بسلوكها وطريقتها ونظرتها وكل حاجه فيها وبتعملها


وبما انى بقى بجد معرفش ازاى حد يموت احساسه بحد فاسئلت ناس اصحابى


سئلت اوشى اول واحده وقالتلى.::::يابنتى حب ايه انتى بتتكلمى فى ايه دلوقتىالكلام بقى عباره عن اغانى بيرددوها وبس والشباب دلوقتى بقوا يحبو علشان مصلحتهم يعنى عايزين فلوس عايزين يروشو فى وسط اصحابهم اهى معاهم بنت اموره يتمنظر بيها

واول ما البنت تقولو انا اهلى مستنينك فى لحظه يختفى ومتلاقيهوش واكتر حاجه بتدايقها فى الشباب نظرتهم اللى مافيهاش لاغيره ولاخوف

والكلام سهل عندهم اوى ومافيهوش التزام


(انا قلتلها انتى اللى بتختارى غلط اكيد)


جىجى بقى دخلت فى وسط الكلام وقالتلى نهى انتى عبيطه يابت ولا ايه انا هاتجوز واحد كويس ابن حلال وخلاص قال حب قال انا مش ناقصه واحد يجى يوجعلى دماغى بكلام فارغ انا عايزه بيت واستقرار واطفال والحب بيجى بالعشره


قلتلها والله ده رايك


نانى بقى قالتلى كلام اوشى صح كل الصبيان بقوا عندهم جراءه رهيبه فى الكلام ومافيش خوف على البنت اللى معاهم ولا بيراعو ربنا فيها ولا اى حاجه واهم بيتمنظرو وخلاص دول فاكرين نفسهم عايشين فى اروبا يمشوا مع البنت شويه ويسيبوها وكان البنت دى لو اتعرف عنها انها مشيت ولا عرفت ولا حبت حد ده مش هايضرها

والبنت اوقات كتير بتبقى داخله بكل مشاعرها فاكره الولد كويس وهايجى يخطبها وهو ولا فى دماغه


جت بقى الدكتوره الكبيره بتاعتنا شيماء تقول مش المشكله فى الخطوبه دلوقتى فى شباب كتير اوى بتخطب البنات لما بيلاقوهم ملتزمين علشان بس يمشوا وياعدو معاهم وايه هخايكلفهم غير دبلتين وبعد كده خلاص زى ماحصل معايا بظبط كان جاى يهلس الواد وراحت معيطه


قلت فى عقل بالى وصله النكد فتحت


وقلتلهم بصوا انتو اللى بتختارو غلط من الاول


راح رفعت رادد وقالى صح يابت يانهى البنات هما دلوقتى اللى بقوا عايزين يمشوا رايهم وعايزين يعيشوا عييشه تانيه زى اللى بيشفوها فى التلفزيون ومافيش بنت بتقدر ظروف ولد علشان كده اكتر العلاقات بتفشل مابتبقاش غلطت الولد لا البنت بتاخد الولد زى خيل الحكومه تفضل معاه لحد ماتزهق منه وتلاقيه ممنوش فايده ومش قادر على طلبتها وتروح مموتها بس مش بالرصاص لا دى بتموته من الحسره والزعل على نفسه

ومحمد جه وصدق على كلام رفعت وقال ايوه بظبط منا اهه علشان معايا فلوس وعربيه وغيره كل البنات كويسين معايا وانا ولامنظر ولا حاجه

بس هيا كل الحكايه ان كل بنت بتشوف فيا العريس المنتظر اللى هايطلعها من اللى هيا فيه ويعشها عيشه تانيه خالص


انا ساعتها مبقتش عارف ارد لان كل واحد فيهم مجرب وعارف هو شاف ايه

وراحت منال جت فى الاخر قالتلنا قومو يلا بلا حب بلا كلام فارغ عايزين ناكل

بس معقوله فى ناس بتتعامل مع بعض كده سلكوهم وتفكيرهم كده

اللى يحب حد لازم يقدر ظروفه ويستحملهاويهتم بيه الانه مش بيبقى ليهم غير بعض


لازم يحبو بعض لان الاهتمام والتقدير هما اهم حاجه فى الحب ده من وجهه نظرى

20 comments:

بطوط حبوب said...

كان فى بوست زمااااااان انا كتبته عن فكره تعريف الحب ايه؟
كنت عايز بيها اوصل لتفسير حاجات كتير ممكن تحصل منها ان الحب اغانى وكلام فاضيه
http://batoot-haboob.blogspot.com/2008/03/blog-post_11.html
جالى تعليق مميز اوى


Experience is an abler instructor than direct enlightenment from man or woman for it works by suggestion
بمعنى إن الخبرة معلم أقدر بمراحل من أى إنسان يحاول يعلمك بشكل مباشر- بالتلقين يعنى.. فالخبرة تؤدى إلى تعلم بالإيحاء (باشوف الخبرة زى رحلة بترجع منها متحمل بكم هدايا وتذكارات وكمان مواقف حلوه ووحشه كفيله بإنها تعلمك كتير وكل اللى هتعرفه من خلال خبرتك أنت هيبقى أحسن من مليون تعليق هنا
.
تقولى ايه علاقه الكلام ده بالبوست بتاعك اقولك اقرى الكلام كذا مره لو مفهتيش اجى اقول كمااااااااان

بطوط حبوب said...

البوست كان اسمه ايوه يعنى ايه حضرتك هتلاقينى حاطه فى " مواضيعى الى حبتها لان اللنك مشتغلش جه مقطوع معرفش
ليه
batoot-haboob.blogspot.com/2008/03/blog-post_11.html
او فى بوستات شهر مارس

Ahmed Al-Sabbagh said...


الصديقة الجميلة .. نونا
اولا : كلامك خارج من القلب اوى وكله صدق
تعرفى اكتر ميزة فيكى انك مش بتعرفى تألفى كلام وكلامك صادق اوى
الحاجة التانية
انا متفق مع بعض الاراء اللى اتقالت
وبالذات الرأى اللى بيقول ان البنات مش بيقدروا وانهم مش بيراعو ظروف الاولاد وعايزين يعيشو زى ما بيشوفو فى الاعلام
وعشان كدة انا مضرب عن الارتباط بقالى زمن طويييل
كمان انا طبعامؤمن بالحب اوى وحاسس ان اى علاقة ناجحة بين اتنين لازم تبقى قائمة على الحب مش بس المعرفة
ولو ان ابويا وامى ما حبوش بعض قبل الجواز بربع ساعة حتى
لكن كملو حياتهم بنجاح عظيم وحتى الان وبعد وفاة ابى بحوالى خمسة وعشرين سنة الا ان امى بتحب ابويا زى ما يكون موجود واكتر
(وطبعا اكبر دليل لنجاح زواجهم انهم جابونا انا )
:)
لكن عموما هقولك
هو فعلا ظروف الاولاد دلوقت (وأولهم انا) خلت المعظم يبقى متشائم جدا وخصوصا ان بالتجربة ان البنت مهما كانت بتحب بترجع فى الاخر وتهتم بالماديات على حساب اى حاجة
الا من رحم ربى طبعا
انا اعرف بنت كانت جميلة جدا ومن اسرة مرتاحة اوى وتزوجت من شاب فقير جدا وكانت بتحبه حب كبير اوى
مش قاعدة عامة

انا حاسس انك انسانة بكل معنى الكلمة الحقيقى
وحاسس ان مفيش زيك فى الزمن ده

دُمتى بخير
أحمد الصباغ



صاحب المضيفة said...

كلامك جميل في الحب

واراء من حولك برضو متنوعة وثرية في نفس الموضوع

كنت كاتب موضوع في نفس السياق ياريت تبصي عليه وأكون شاكر ليكي

على الرابط ده

http://almadiafa.blogspot.com/2008/01/blog-post_08.html


تحياتي

صوت من مصر said...

حب ايه الى انت جاى تقول عليه انت عارف ابله معنى الحب ايههههههههه
واش اش يا ديك الفرخه دى مش ليك

Ahmed Al-Sabbagh said...



أحيانا يفسد جمال المقال وروعتة ..تعليق لا علاقة له بالموضوع

تحياتى
أحمد


sebofy7alo said...

الحب هو أحساس روحي يجعل الأنسان يشعر بأن جسدة قد أمتلىء بشىء غير مادي ولكن تأثيرة منعش وكأنة يطير الى عالم أخر عالم لك وحدك لا يشاركك فية أحد ,
لما يحس الأنسان بأن حد بيسأل علية و بيخاف علية و وأنة كل حاجة في حياتة
يبقى دة أسمة أية
؟؟؟؟؟
الحب موجود وأعيننا قد أغفلت عنة في دنيا الماديات.
الحب زي الطعام والشراب شىء أساسي في حياتنا
لكن السؤال الحقيقي : من هو ذلك الشخص اللي يستاهل الحب بجد بكل معانية الجميلة ؟؟؟

Ahmed Al-Sabbagh said...



أنا جيت تانى

لان الاغنية حلوة اوى

وعاملة جو رائع للبوست الاخير

تحياتى



Anonymous said...

آخر أخبار العصيان
على مدونة عصيااان
عصر الهوان والذل...هل ينتهي؟...اليوم المشهود
http://3syan.blogspot.com/

محاولة لكسر الصمت said...

بصي يا نهى هقولك حاجة.........موضوعك عجبني اوي............زبس انتي عارفة المشكلة فين ...........المشكلة مش في البنت او الولد........لأني مقتنعة ومن زمان وعن تجربة...ان البنت لما بتحب بتحب بهدوء ورومانسية والولد لما بيحب بيحب بمنتهى الوفاء والصدق..........بس ده مش بيحصل غير في حالة واحدة...لما هما الاتنين يحبوا بجد....وهيا دي المشكلة احنا مابقيناش نعرف نحب بجد....يمكن الدنيا هي اللي قست قلوبنا وعلمتنا الجفاء....بس يا ستي....يعني حل المشكلة اللي انتي بتتكلمي عليها هو اننا نرجع من جديد نحب من قلبنا ونفرك ان اللي قدامنا بني ادم ليه مشاعر ما ينفعش نجرحها............معلش طولت عليكي بس الكلام في الموضوع ده كتير ومش هيخلص...

basma saghir said...

بصي بقى يا ستي
انك تمسكي ديل الموضوع ده فده شئ صعب جدا..بسبب اختلاف الشخصيات والتفكير بين كل واحد والتاني
كل واحد بيفكر بطريقة..وله اسلوب في التعبير عن مشاعره

انا والله بحس ان كل المشاكل دي ماهي الا ان حد بيفهم التاني غلط او مش بيفهمه خالص

انا مش عايزة اصدق اراء زي اراء اصحابك دي لغاية دلوقتي
لسة بجد عندي أمل

ftafeet said...

بطوط حبوب ميرسى اوى على تعليقك نورتنى ومعلش انى اتأخرت فى الرد بس كنت تعبانه حبتين
وانا قريت موضوع على فكره وحلو اوى عجبنى
:

نونااا

ftafeet said...

احمد متعرفش انا اتبسط بتعليقك ده اد ايه ومبسوطه اكتر ان الاغنيه عجبتك

بس يااحمد انا عايزه اقولك حاجه مش كل البنات عايزين عيشه زى اللى بيشفوها فى التلفزيون
وبعدين انا من راى ان لما حد يحب حد بيبقى عارف ظروفو قبل مايحبه وراضى بيها الا ومكنش حبه اصلا من الاول او رفض العلاقه فى اولها

وكمان الضروف الوحشه عمرها ماتخلى الواحد متشائم من حاجه لان ده بيبققى قدر ربنا ورزق موزعه على الناس


وميرسى اوى يااحمد على زوقك انا انسانه موجود منى كتير اوى


نونااااا

ftafeet said...

صاحب المضيفه
منورنى كالعاده

انا قريت موضوعك وبجد هاااايل
انا مكنتش اعرف ان فى ناس كتير كاتبين عن الموضوع ده


ميرسى على تعليقك

ftafeet said...

ايه يامحمد ايه يامحمد ده يامحمد بس
اعمل فيك ايه بس

كاتبلى حب ايه اللى انت جاى تقول عليه

عمتا ماشى بس هاقول عليه تانى على الاقل ليا انا واللى عازين يتكلمو عنه

ftafeet said...

سيبو فى حاله

بجد منورنى مبسوطه اوى انك عندى

تعليقك حلو اوى وكلامك جميل

بس اه بجد عندك حق مين اللى يستاهل؟؟؟؟؟

amraction said...

فتفوووته
وحشنى البلوج بتاعك يا حجه.. ايه التغييرات دى كلها.. من الواضح ان لما النت انقطع الدنيا اتغيرت تماما وانا نايم
هقعد على مهلى كده اشوف الحاجه واحده واحده واعلق

ftafeet said...

دواير

مناورانى

تصدقى عندك حق الناس بقت قلوبها قاسيه قوى محدش بيحب بصدق دلوقتى خاااالص


ربنا يرزقنا بحد كويس


نوناااا

ftafeet said...

بيسوو

لازم طبعاااا ان الواحد يكون عنده امل منا اهه برغم كل اللى اتقال ادامى

فنا عندى امل برضه ومستنيه انى احب فى يوم من الايام واتحب

لكن صدقينى مافيش اختلاف شخصيات فى الحب
الحب واحد والاحساس واحد برضه

ftafeet said...

عموووووووووووووووووور منور ياقمر

يااااااااااه فينك يابنى البلوج كان مضلم من غيرك



حقوق النشر محفوظه

بصوا بقى حقوق الفزلكه و والتفكير والكتابه والنشر ووجع الصوابع على الكى بورد محفوظه
ماشى وقد ازعر من انزر اصدى اعذرمن انذر
سلااااااااااام